Joogabolsteri

Mihin kaikkeen joogabolsteria oikein voidaan käyttää? Katso tästä parhaat käyttökohteet:

  • Voidaan käyttää keventämiseen ja avustamiseen kaikenlaisessa joogassa, mutta bolsteri on erityisen käytännöllinen restoratiivisessa ja yin-joogassa täydellisen rentoutuksen saavuttamiseksi
  • Aseta polvien alle selällä maatessasi keventääksesi alaselän kuormitusta
  • Lepää päälläsi vasten bolsteria eteenpäin taivutuksissa
  • Auttaa istumaan mukavasti meditoidessa

Tuotteet

Tattari Joogabolsteri

Yoga Mad Buckwheat –joogabolsteri

Joogabolsterista on moneksi. Sitä käytetään joogassa erityisesti restoratiivisten asentojen rakentamiseen ja se voi toimia myös meditaatioistuimena. Joogabolsterin tehtävä on tukea, pehmentää, kohottaa, vakauttaa. Bolsterin avulla keho ja mieli voivat rentoutua täydellisesti. Jämäkkä bolsteri tukee selkää ja on loistava apuväline rintakehää avaaviin liikkeisiin.

Joogatyynyn päällinen on irroitettavaa puuvillakangasta ja vetoketjullisen sisätyynyn täytteenä on kuivattua ja puhdistettua tattariakanaa, joka muotoutuu mukavasti ja on ekologinen materiaali. Täytettä on mahdollista lisätä tai poistaa mieltymyksen mukaisesti pehmeyttä tai jämäkkyyttä lisäämään. Toisessa päässä on kaunis Om -brodeeraus ja toisessa käsittelyä helpottava kantokahva.

Värit: pinkki, liila, sininen, punainen.
Koko: 23 cm x 61 cm
Paino: 4 kg
Materiaali: päällikangas 100 % puuvillaa.
Täyte: Tattariakana

Vihreä perusbolsteri

Vihreä perusbolsteri

Suosittu, kotimainen, laadukas peruskokoinen bolsteri eli putkityyny. Tukena monissa jooga-asennoissa, erityisesti rintakehää avaavissa liikkeissä, selän kierroissa ja kylkien venytyksissä. Bolsteria käytetään monessa joogalajissa. Se on kaikille avuksi venyttelyssä ja sopii tueksi myös parempaan nukkuma-asentoon, erityisesti raskaana oleville ja selkäkipuisille. Hyödyllinen jokaiselle – ei pelkästään joogeille!

Pituus: 63 cm
Ympärys: 70 cm
Halkaisija: 23 cm
Paino: 3,5-4 kg

Tyynyssä on erillinen kantokahvallinen puuvillapäällinen, jonka voi pestä pesukoneessa 60 asteessa*. Vakiotäytteenä on tattariakana. Tattariakana eli tattarin kuori on muokkautuva, painava, jämäkkä ja kokemuksemme mukaan paras täytemateriaali. Se painuu kasaan käytössä vain vähän.

Vaihtoehtoinen täyte tattarin tilalle on kapokkipuun kuitu. Se on kevyttä ja hygieenistä, jämäkkä käytössä sekä helppo liikutella keveytensä vuoksi, sillä koko tyynyn paino on 2 kg.
Kapokkikuitutäyte ei muokkaudu, mutta se painuu käytössä hieman kasaan. Halutessasi tyynyn tällä täytteellä tilaa bolsterin lisäksi kuitutäytteen lisämaksu (5 €).
Huom: Kuitutäytteisinä jotkin päällisten värit eivät ole saatavilla, tai sen saamisessa voi kestää reilu viikko. Tattariakanatäytteisinä tyynyjä on saatavilla jatkuvasti paljon.

orgaaninen joogabolsteri

Yoga Mad – Bolsteri, orgaaninen

Eko-sertifioitu joogabolsteri tukee kehoa edistäen rentoutumista ja vähentää ylivenytyksen rasituksia. Bolsterin sisä- ja ulkopäällinen on valmistettu 100 % puuvillasta ja täytteenä on 2 kg tiukkaan pakattua Recron -keinokuitua, joka antaa jämäkän tuen. Ulkopäällinen voidaan irroittaa esim. pesua varten. 

Jämäkkä bolsteri tukee selkää ja on loistava apuväline rankaa avaaviin liikkeisiin. Bolsterissa on kätevä kantokahva helpottamaan kuljettamista.

  • Sisä- ja ulkopäällinen 100% orgaanista puuvillaa
  • Täytteenä 2 kg palokyllästettyä Recron -kuitua
  • Tuotteessa on vetoketju, jotta sitä voidaan täyttää ja tyhjentää tarpeen mukaan
  • Brodeerattu Om -merkki
  • Kantokahva
  • Koko: 23 cm x 61 cm
  • Paino: 2,3 kg
  • Värit: sininen, tumman lila (luumu)

Pesuohje: Hellävarainen viileä konepesu tai käsinpesu. Voidaan käyttää mietoa saippuaa.

Apuvälineet joogaan

Apuvälineet antavat tukea ja voivat täten auttaa sinua tekemään jooga-asennot sekä tehokkaammin että turvallisemmin. Välineet voivat olla esimerkiksi bolstereita, tyynyjä, blokkeja, vöitä tai vilttejä. Kaikilla meillä on erilaiset fyysiset edellytykset, joten apuvälineiden hienous on, että ne mahdollistavat asentojen mukauttamisen jokaisen keholle sopivaksi ja jokaiselle turvalliseksi.

Miten apuvälineitä käytetään?

Jollet ole ennen käyttänyt apuvälineitä joogatessasi, saattaa niiden käytön aloittaminen tuntua hankalalta. Apuvälineillä voidaan joko helpottaa joitakin asentoja, tai tuoda toisiin voimaa ja aktivointia lihaksiin. Monesti apuvälineet voidaan korvata kirjoilla, tyynyillä, vöillä tai jollain muilla kotoa löytyvillä tavaroilla. 

Apuvälineiden käytön hyödyt

Kaikkia apuvälineitä yhdistää niiden monin eri tavoin harjoitusta syventävä vaikutus. Eri välineillä on erilaiset hyödyt ja käyttötarkoituksensa. Vaikka olisit jo kokenut joogi, kannattaa välineitä joskus testata – saattaa olla että opit jotain, tai koet vaikka harjoituksesi uudella tavalla!

Erilaiset apuvälineet

On olemassa paljon erilaisia välineitä, ja kaikkia niitä voi käyttää eri tavoin. Antaaksemme pienen opastuksen apuvälineiden maailmaan, olemme koonneet pienet tietopaketit yleisimmistä apuvälineistä.

Kokemuksia joogabolsterista

Halusin joogabolsterini kapokki-täytteellä, sillä olin tottunut sen keveyteen omalla joogastudiollani.
Kapokkikuitu saadaan trooppisilla alueilla, kuten Intiassa, viihtyvästä kapokkipuusta ja se tuntuu kädessä ilmavalta ja uskomattoman pehmeältä materiaalilta. Siltikin, kun bolsterityyny on ahdettu täyteen pehmeää kapokkia, antaa tyyny mojovan tuen. Toinen vaihtoehtohan on käyttää tattaria joogabolsterin täytteenä, ja sitä onkin helppo lisätä ja poistaa bolsterista tarpeen mukaan, omiin mittoihin sopivasti.

Oma joogabolsterityynyni tuntuikin ensi alkuun liiankin täydeltä – Nimittäin, kun kävin selinmakuulle bolsterin päälle, tuntui se huiman korkealta eikä selkänikään tuntunut tykkäävän, sillä olinhan tottunut joogasalini valmiiksi lytättyihin bolstereihin.
Kokeilin poistaa kapokkikuitua sisätyynystä, mutta täytteen poisto ei ollutkaan yhtä helppoa kuin tattarin – ja vaikka poistin kuitua kokeeksi kaksi litraa, niin bolsteri vain lyttääntyi hieman toisesta päästä, mutta säilyi muutoin kauttaaltaan tukevasti entisenlaisena.
Päätinkin sitten ottaa yhteyttä sähköpostitse joogabolsterin myyneeseen SarwaYogaan ja sain heiltä vastauksen jo samana päivänä.
Sarwayogan asiakaspalvelusta kerrottiin, että bolsterista voi kyllä poistaa täytettä, mutta että siinä on työ saada tyhjennyksen jälkeen tyynystä tasainen, koska kapok ei muokkaudu itsestään, jolloin tyyny voi jäädä toisesta päästä täydemmäksi.
Eron saisi kuulemma tasoitettua pöyhimällä, mutta itse ainakin koin pöyhintää helpommaksi noudattaa toista neuvoa, eli tyynyn kulutusta, jotta tyyny käytön myötä madaltuisi ja jäisi lopulta soikeaksi. Tavoitteeni ja haasteeni onkin nyt katsoa vuoden päästä, miten joogabolsterin kanssa on käynyt.

Sarwa Yoga Oy myy muutoin lähes pelkästään tattaritäytteisiä bolstereita, joita on paljon helpompi muokata selän alle haluttuun muotoon täytettä lisäämällä ja vähentämällä. Kapok on kuulemma täytteenä perinteinen, ja sitä käytetään lähinnä sen keveyden vuoksi (2kg/bolsteri), mutta että tattarin akanan (4kg/bolsteri) sanotaan olevan käytössä paras.
Sarwa Yoga Oy tarjoaa kokeneen joogaajan tuottaman, suunnitteleman ja valmistaman laadusta tinkimättömän joogavälinevalikoiman ja Sarwayogan tuotevalikoimaan voi tutustua helposti nettikaupassa, jonne pääset oheisesta linkistä!
Sarwa Yogalla on myös showroom Helsingissä, joka sijaitsee Kalliossa Roots Helsinki-nimisen joogastudion ja kahvilan yhteydessä. Siellä pääsee näkemään ja kokeilemaan Sarwayogan tuotteita ja sieltä voi myös noutaa tilauksensa. Löydät Roots Helsingin osoitteen ja nettisivut oheisesta linkistä.

Bolsterin käyttövinkit

Useat klassiset jooga-asennot saattavat tuntua aloittelijasta liialliselta ja jopa tuskaiselta. Bolsterin avulla asanoista saa pehmeämpiä ja keho ja mieli voivat rentoutua vastaanottavaisemmiksi. Etenkin kireälle keholle on turvallisempaa lähestyä harjoitusta rauhallisesti ja pienemmillä liikelaajuuksilla. Suurin osa aloittelijoista kokee syvän ja rauhallisen hengittämisen haastavaksi asanoihin keskityttäessä. Kun asennoissa ei ole puskemista, myös hengittäminen helpottuu, vereen ei erity adrenaliinia ja hermosto voi siirtyä lepotilaan. Asennoille ei ole oikeita minuuttimääriä, vaan kuten kaikessa muussakin joogassa, herkistyminen omalle keholle on olennaisin opettaja. Aloita lyhyemmällä tunnustelulla ja pidennä seuraavalla kerralla aikaa. Jos olet pitkään eteentaivutuksessa, kompensoi sitä selinmakuulla tai taaksetaivutuksella.